O - Ophalen
Je verankert wat je leert door gespreid te oefenen, jezelf te testen en beelden te gebruiken. Dit is de fase waarin kennis blijft hangen.
Dit is de fase waarin leren écht duurzaam wordt.
Je test jezelf actief, zonder spiekbriefjes, en laat je brein tonen wat het al kan.
Wat betekent “Ophalen”?
Je vraagt jezelf op, haalt informatie uit je geheugen en controleert wat al sterk genoeg is — en wat nog oefening vraagt.
Waarom is dit belangrijk?
Actieve recall is een van de meest effectieve manieren om te leren.
Wanneer je je brein laat ophalen in plaats van herlezen, bouw je sterke verbindingen die blijven.
Zelfvertrouwen groeit hier.
Hoe doe je dit concreet?
Maak oefenvragen of laat ze iemand stellen
Gebruik flashcards
Varieer in volgorde (interleaving)
Maak invuloefeningen zonder cursus
Test jezelf mondeling of schriftelijk
Jouw downloads voor deze fase
Zelftestsheets
Invuloefeningen
Ophaalschema’s
O - opnemen
Je start met een rustige werkplek, duidelijke focus en een omgeving die je aandacht ondersteunt. Zo help je je brein om efficiënt te leren.
Leren begint met focus.
In de fase van Opnemen help je je brein om de nieuwe informatie helder binnen te laten komen. Dit doe je door rust te creëren — in je omgeving, in je hoofd en in je planning.
Wat betekent “Opnemen”?
Je zorgt ervoor dat je brein optimaal kan werken. Je leert in een omgeving die je aandacht ondersteunt: licht, lucht, overzicht en helderheid. Je beslist wat je gaat doen, waarom het belangrijk is, en je vermindert afleiding.
Waarom is dit zo belangrijk?
Je brein kan maar één ding tegelijk écht aandacht geven.
Wanneer je start vanuit rust, zet je je werkgeheugen open. Dat vergroot de kans dat wat je leest, bekijkt of hoort ook effectief blijft hangen.
Hoe doe je dat concreet?
Maak je werkplek opgeruimd en eenvoudig
Leg klaar wat je nodig hebt — en verwijder de rest
Zet meldingen en afleiders uit
Kies één duidelijk doel voor deze sessie
Werk in blokken met pauzes (Pomodoro)
Beweeg kort tussen blokken door
Jouw downloads voor deze fase
(Voeg hier knoppen toe in Squarespace)
Mijn ideale leerplek – template
Pomodoro & pauzeposter
Checklist: Focus zonder afleiding
B - begrijpen
Je brein leert sneller wanneer je structuur ziet. In deze fase activeer je voorkennis, en breng je eenvoud aan.
Begrijpen is de fase waarin je brein verbinding maakt.
Je ontdekt hoe de leerstof in elkaar zit, je activeert wat je al weet en je brengt structuur aan. Dit maakt leren lichter.
Wat betekent “Begrijpen”?
Je gaat op zoek naar de context van de leerstof.
Je maakt de informatie logisch voor je brein door ze te ordenen, te categoriseren en te koppelen aan wat je al kent.
Waarom is dit belangrijk?
Je brein onthoudt geen losse puzzelstukjes.
Pas wanneer je ze verbindt, ontstaat er een heldere structuur — en die blijft veel langer hangen.
Hoe doe je dit concreet?
Activeer je voorkennis: “Wat weet ik al over dit thema?”
Breng structuur aan: zoek kaders, titels, signaalwoorden
Vereenvoudig: deel de grote stukken op, begrijp moeilijke woorden
Leg verbanden: categorieën, kleuren, linkjes
Gebruik dual coding: combineer woorden en beelden
Maak een mindmap
Jouw downloads voor deze fase
Template woorden sorteren
Mindmap-starter
Stappenplan ‘Zo begrijp je de leerstof sneller’
A - analyseren
Hier leer je leerstof op een dieper niveau doorgronden. Je leert patronen herkennen, kritisch nadenken en vragen stellen.
In deze fase voeg je details toe, stel je kritische vragen en leg je verbanden
Wat betekent “Analyseren”?
Je kijkt kritisch naar de leerstof:
Wat valt op? Wat is essentieel? Wat hoort bij wat? Waarom zou je dit moeten kunnen?
Je neemt afstand om beter te kunnen zien.
Waarom is dit belangrijk?
Analyseren versterkt je begrip én je geheugen.
Je brein houdt van logica en patronen: het maakt de informatie voorspelbaar. Dat bespaart energie en maakt leren duurzamer.
Hoe doe je dit concreet?
Onderstreep enkel de kern (niet alles)
Zoek patronen en vergelijkingen
Stel jezelf vragen: “Hoe zou ik dit uitleggen aan iemand anders?”
Zoek uitzonderingen of tegenvoorbeelden
Maak een mini-samenvatting in je eigen woorden
Jouw downloads voor deze fase
Verbandenblad
Template ‘Slimme vragen die je brein activeren’
B - bewaren
Je verankert wat je leert door gespreid te oefenen, jezelf te testen en beelden te gebruiken. Dit is de fase waarin kennis blijft hangen.
In de fase van Bewaren veranker je wat je hebt geleerd.
Je bouwt een geheugen dat blijft werken, ook wanneer de toets ver weg lijkt.
Wat betekent “Bewaren”?
Je oefent slim, gespreid en actief.
Je maakt gebruik van technieken die je brein helpen om informatie op te slaan in het langetermijngeheugen.
Waarom is dit belangrijk?
Je brein vergeet snel.
Het bewaart alleen wat herhaald en opgehaald wordt.
Met de juiste strategieën verlies je minder tijd én leer je diepgaander.
Hoe doe je dit concreet?
Werk met een Leitnerbox: gespreid en zelftoetsend
Bouw dagelijks kleine herhaalmomenten in
Gebruik dual coding: woorden + beelden
Visualiseer moeilijke begrippen
Slaap goed: je brein verankert ’s nachts
Jouw downloads voor deze fase
Leitnerbox-printable
Flashcards blanco + invulversie
Schema gespreid leren
Intro dual coding